QU√ą √ČS KIVA?
PILARS
OBJECTIUS
EFECTIVITAT
EINES
COM S'IMPLEMENTA
QU√ą √ČS L'ASSETJAMENT ESCOLAR
KIVA EN ELS MITJANS
M√ČS DE 100 COL¬∑LEGIS KIVA

KiVa √©s un programa de prevenci√≥ de l’assetjament¬†escolar¬†desenvolupat per la Universitat de Turku, Finl√†ndia, amb finan√ßament del Ministeri d’Educaci√≥ i Cultura de Finl√†ndia.

L‚Äôefic√†cia¬†de KiVa s’ha provat en¬†estudis cient√≠fics rigorosos¬†que demostren que el programa redueix considerablement els casos d’assetjament.

KiVa s’ha arribat a implantar en el¬†90% de les escoles fineses¬†i el seu √®xit, a m√©s, s’ha exportat a¬†altres pa√Įsos del nostre entorn¬†com ara Su√Įssa, Holanda, Regne Unit, Alemanya, Fran√ßa, B√®lgica, It√†lia, Luxemburg o Su√®cia.

Per primera vegada, el programa KiVa està disponible per implantar-se als centres educatius en castellà.


ç

Pilars

KiVa preveu i tracta l’assetjament escolar mitjan√ßant accions globals dirigides a tota la comunitat educativa.

 

1. Prevenció

Es pret√©n influir en les normes del grup mitjan√ßant accions globals. S’ensenya els alumnes a assumir el seu deure de no fomentar l’assetjament i de donar suport a les v√≠ctimes.

2. Intervenció

El programa t√© accions espec√≠fiques per a quan es produeixi un cas d’assetjament escolar. Van dirigides tant a l’assetjador com a l’assetjat, aix√≠ com a diversos companys de la classe que han de donar suport a la v√≠ctima.

3. Supervisió

El programa inclou eines en línia per facilitar la supervisió constant de la situació al centre i dels canvis que es van produint.

 

 

L’objectiu de KiVa √©s educar i sensibilitzar tota la comunitat educativa d’alumnes, pares i docents sobre els diferents tipus d’assetjament (verbal, f√≠sic, ciberbullying‚Ķ) i com detectar-los:

Formar els docents del centre amb les estrat√®gies, metodologies i eines pr√†ctiques per prevenir, intervenir i fer seguiment dels casos d’assetjament.
Ajudar els nens a desenvolupar la seva intel¬∑lig√®ncia emocional i a recon√®ixer els propis sentiments i els dels companys, refor√ßant el seu sistema de valors per afrontar l’assetjament.
Oferir als pares informaci√≥ sobre l’assetjament escolar donant-los pautes perqu√® puguin identificar-lo i tenir un paper clau en la comunicaci√≥ escola-casa.

S‚Äôha avaluat KiVa en un assaig amb¬† 30.000 alumnes. En l‚Äôassaig queda demostrat que el programa redueix dr√†sticament els casos d’assetjament escolar detectats.

  • KiVa redueix tamb√© els casos d’ansietat i depressi√≥ i t√© un impacte positiu en la percepci√≥ que tenen els alumnes dels companys.
  • El 98% de les v√≠ctimes participants en converses amb els equips KiVa de les escoles van sentir que la seva situaci√≥ havia millorat.
  • A banda dels pa√Įsos del nostre entorn, s’est√† implementant en altres com: Argentina, Est√≤nia, M√®xic i Nova Zelanda i els seus resultats positius demostren que KiVa √©s efectiu tamb√© fora de Finl√†ndia.
  • Queda tamb√© demostrat que fa front als diferents tipus d’assetjament escolar: assetjament verbal, relacional, f√≠sic i el ciberassetjament. Aix√≠ mateix, s’han observat efectes molt positius en la motivaci√≥ i els resultats acad√®mics i fa que als nens els agradi m√©s l’escola.

 

MATERIALS KiVa

FORMACI√ď

VISIBILITAT Al CENTRE

EINES¬† EN L√ćNIA¬† DE SEGUIMENT

Com s’implementa?

Per tal que qualsevol iniciativa en prevenci√≥ de l’assetjament sigui efica√ß ha de consistir en un programa a diversos anys. KiVa estableix una durada m√≠nima de tres anys al centre escolar.

KiVa disposa de 3 blocs de continguts o m√≤duls ‚Äď M√≤duls 1 i 2 per a prim√†ria i M√≤dul 3 per a secund√†ria. Cada m√≤dul t√© diferents tipus de materials que abasten tot el curs escolar.

El primer any tots els cursos del centre participen en les lli√ßons KiVa; el segon i tercer any les lli√ßons s’imparteixen a 1r i 3r de prim√†ria i 1r de secund√†ria. D’aquesta manera tots els alumnes reben una base molt s√≤lida en la detenci√≥ i prevenci√≥ de l’assetjament i cada 3 anys reben una dosi de refor√ß.

 

La implementació de KiVa pas a pas:

 

Maig-setembre
Selecci√≥ d’equip KiVa dins del centre, formaci√≥ per al centre i lliurament de materials

 

Juny-setembre
Reunions informatives amb tot el personal del centre, pares i alumnes

 

Continu
Lli√ßons KiVa i accions d’intervenci√≥ en casos d’assetjament

 

Continu
Seguiment dels casos d’assetjament i dels progressos del centre

Qu√® √©s l’assetjament escolar?

√Čs un comportament/tracte nociu i degradant que √©s:

Les conseq√ľ√®ncies de l’assetjament:

 Víctima 
‚ÄĘ Ansietat, depressi√≥, solitud
‚ÄĘ Baixa autoestima, reducci√≥ del rendiment escolar i dificultat per confiar en els altres en l’edat adulta

 

Assetjadors 
‚ÄĘ Aprenen a utilitzar l’agressi√≥ com a mitj√† per aconseguir all√≤ que volen
‚ÄĘ Risc de cometre delictes criminals en l’edat adulta

 

 

Assetjat i assetjador són víctimes del bullying

 

M√©s de 100 col¬∑legis KiVa compromesos amb la prevenci√≥ de l’assetjament escolar

Ja són molts els professors que tenen experiència guiant el programa KiVa als seus centres i asseguren que els resultats són espectaculars.

Els¬†alumnes¬†es tornen conscients de qu√® √©s un mal comportament i aprenen a demanar ajuda. Ja no parlen de ‚Äúdelatar‚ÄĚ sin√≥ que saben que tenen la responsabilitat d‚Äôajudar els companys.

KiVa¬†genera un clima de benestar a l’aula i aix√≤ ho perceben els¬†pares, que estan tranquils perqu√® tenen la garantia que el col¬∑legi dels fills compta amb el programa l’efic√†cia del qual han demostrat estudis cient√≠fics.